onsdag 24 oktober 2018

Jag vill ha tråkigt....

....faktiskt. Denna vecka är jag ledig, skulle passa på med några dagars återhämtning från jobbstressen då kollegan ändå är på konferens. Nu behövs återhämtning från en helt annan typ av stress....I torsdags kväll ville Villimey inte äta. Men hon verkade väldigt lugn annars, inga andra tecken på kolik eller smärta, så jag bestämde att avvakta till nästa morgon. Då ville hon fortfarande inte äta, och då äntligen kom jag på att tempa henne. Hon hade 39,8! Ambulatoriska kom ut, misstänkt bukhinne -inflammation eller grovtarms-inflammation, colit. Ytterligare någon timme senare kom svaret från blodprovet -colit. Det var det Stinas häst Brunte dog av för några år sedan, så min enda referens till denna sjukdom var inte bra. Villimey blev inlagd på hästkliniken fredag kväll, och oron började. Inget samtal under lördagen - bra, då är hon inte sämre. Jag fick hälsa på henne eftersom hon stod på isolering. Hon var inte sämre, men inte bättre heller. Vill inte äta. Söndagsbesöket var lite med glädjande, hon tog några morötter och brödbitar, och lite gräs. Att se min lilla runda häst i en box fyllt med olika sorters hö, slagen gräs, betfor, lusern, musli, och inte smaska i sig något , det hade jag aldrig trott att jag skulle se.


Men så fortsatte hon åt rätt håll, blodvärden var bra, inflammationen på tillbakagång, bara aptiten som saknades. I går fick hon permission att komma hem, för att prova om hon äter bättre i hemmamiljön. Vilket hon hittills har gjort, kvällshöet åts upp och även det mesta av morgonhöet, mycket positivt. Så det allra värsta är över, bara hon fortsätter äta nu. Hon håller mig alert, denna hästen. Så jag verkligen inte ska få tråkigt!





2 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj. Vilken pärs för er! Fy för den ledes, hoppas att aptiten och hälsan återvänder bums. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack! Hon är på bättringsvägen, äter och bajsar som hon ska. Och stod och skrapade med hoven vid utfodringen, det är ett bra tecken när olaterna är tillbaka :D

    SvaraRadera