söndag 18 mars 2018

One size fits all, eller i alla fall två

För ett tag sedan hade jag en sadelutprovare från Deuber och Partner på besök. Jag ville kolla på lite andra westernsadlar, och DP har sadlar med ställbar bom, flexibom. Och så hade jag väl en liten dröm att hitta en sadel som jag kunde ha på båda hästar, fast de är rätt olika. Det blev till slut ett köp, en westernsadelvariant men med stoppning, egentligen en distanssadel. Quantum Western short and light heter den. Och den är precis det- kort och lätt. Betydligt lättare än min Crates-westernsadel. Crates-sadeln tycker jag egentligen om, den är cool men tung och jag hamnar lätt i stolsits. I Quantumsadeln hamnar jag mer i lodräta sitsen igen. Och den passar faktiskt otroligt nog på båda hästar! Lätt att justera framvalvet med en skiftnyckel, och stoppningen är mjuk.

Little Anna (just nu kallas hon också för Lilly) har jag ridit en del med Quantum-sadeln, och det känns rätt bra. Hon surar fortfarande när man sadlar, men reagerar faktiskt mindre på skänkeln. Och att den vägar mindre är ju klart en fördel. Har köpt en fin sadelfilt i ull, men börjat leta efter en annan sort sadelunderlägg med passform efter sadeln, filten är lite väl stor.



Denna helg har jag äntligen kunnat prova sadeln på Villimey också. Underlaget på banan har varit sisådär, med is under snön. Vi hat satsat mer på konditionsträning i korallen, hon har fått trava mer och mer tillsammans med Hulda och Flugs. Men jag ville gärna testa vad hon tycker om sadeln, och jag hade med Katha som moraliskt stöd på ovalen. Villimey skötte sig exemplariskt, vi skrittade några varv på ovalen både i lördags och söndags, och hon kändes glad och nöjd. Fick ingen riktigt bra bild på henne med sadeln, men någon bild blev det. Så kul att vara i gång med henne!


Så både lördag och söndag blev båda ridna, Villimey på banan och Lilly på ridtur med Flugs. I dag tog vi oss till grillplatsen och sedan töltade vi en lång sträcka tillbaka, helt underbart!

Även Bond har fått träna, vi har country-tema igen och improviserar typ linedance/country stomp. Jätteroligt att ha något att träna på! Och emellanåt busade vi i snön. En härlig helg, alldeles för kort....




3 kommentarer:

  1. Coolt! Visste inte att det finns westernsadlar som är så korta och dessutom i långdistansmodell. Går det inte att sätta saxen i sadelfilten? Och virka längs kanterna med ett snyggt garn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag gjorde faktiskt ett försök och satte saxen i sadelfilten. Sydde fast en kant, bild kommer.

      Radera
  2. Den räknas nog inte som "riktig" westernsadel, den lämpar sig absolut inte för vissa westerngrenar som reining eller ko-arbete. Men den är jätteskönt att rida i (måste den ju vara om man ska rida distans), och klart bättre för mina kortryggiga hästar. Även Little Anna är ju rätt liten jämfört med en Quarter-horse.

    Väldigt bra idé med sadelfilten, men att virka fint längs kanterna, där börjar problemet ..:D

    SvaraRadera